Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności dotyczy strony www.portalpasazera.pl
- Data publikacji strony internetowej:
- Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
- Z niektórych dodatkowych funkcjonalności na poszczególnych podstronach można korzystać wyłącznie za pomocą myszki:
- podstrona „Katalog stacji” - wybór litery alfabetu, dla której zostaną zaprezentowane stacje,
- wyniki wyszukiwania - pasek zmiany godzin umożliwiający ponowne wyszukanie połączenia wg zmienionej godziny.
- Pliki PDF dostępne w serwisie (plakaty rozkładów jazdy) ze względu na ograniczenia programu do generowania plików z systemu mogą nie być w pełni dostosowane do zasad WCAG 2.1. (A oraz AA).
Treści nieobjęte przepisami
- Ze względu na specyfikę prezentowanych danych, obsługa poprzez klawiaturę nie jest możliwa w dwóch miejscach serwisu:
- w aplikacji „Pociągi na mapie” (mapy są wyłączone z obowiązku zapewnienia dostępności),
- w zakładce „Trasa na mapie” w szczegółach połączenia (mapy są wyłączone z obowiązku zapewnienia dostępności).
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny oraz badania podmiotu zewnętrznego o nazwie Spółdzielnia Socjalna Akces Lab, który w dniu 13 marca 2018 r. wystawił certyfikat dostępności serwisu internetowego dla witryny Portal Pasażera v. 3.0. Zobacz certyfikat. Zobacz certyfikat w wersji tekstowej.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Serwis został zaprojektowany tak, aby mógł być obsługiwany przez najszerszą grupę użytkowników, niezależnie od używanej technologii czy ograniczeń użytkownika.Dołożyliśmy wszelkich starań, aby serwis spełniał standardy W3C w zakresie:
- HTML 5,
- WCAG 2.1. (A oraz AA).
Nawigacja
Nawigacja w serwisie została oparta na powszechnie uznanych i stosowanych zasadach.- Po serwisie można poruszać się za pomocą myszki lub klawiatury. Ze względu na specyfikę prezentowanych danych, obsługa poprzez klawiaturę nie jest możliwa w dwóch miejscach serwisu:
- w aplikacji „Pociągi na mapie”,
- w zakładce „Trasa na mapie” w szczegółach połączenia.
- Z niektórych dodatkowych funkcjonalności na poszczególnych podstronach można korzystać wyłącznie za pomocą myszki:
- na podstronie „Katalog stacji” - wybór litery alfabetu, dla której zostaną zaprezentowane stacje,
- w wynikach wyszukiwania - pasek zmiany godzin umożliwiający ponowne wyszukanie połączenia wg zmienionej godziny.
- Klawisz Tab pozwala na przechodzenie po elementach menu, treści oraz stopki. Użytkownik może korzystać ze „skip linków”, a obsługę serwisu ułatwia włączony na stronie tzw. fokus.
- Strona posiada uporządkowane nagłówki i opisane tytuły stron.
- Na wybranych podstronach nawigacja może ulec zmianie. Prosimy zwrócić uwagę na to, że każda podstrona dostępna w menu oraz pierwsze trzy pozycje w stopce (Sieciowy rozkład jazdy pociągu, Katalog stacji, Katalog połączeń), są traktowane przez system jako oddzielne aplikacje. Dlatego wprowadziliśmy do nawigacji w serwisie przycisk „Wróć”, znajdujący się na niektórych ekranach w lewym górnym rogu, który pozwala cofać się do poprzedniego widoku bez utraty zawartości wcześniej wypełnionych formularzy.
- W serwisie korzystamy z wyskakujących okienek. Są one jednak dostosowane do obsługi klawiaturowej, a użytkownicy niewidomi są o nich odpowiednio wcześniej informowani.
Wygląd
Serwis jest w pełni responsywny i wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące. W serwisie można:- powiększyć widok strony oraz liter za pomocą kombinacji klawiszy: Ctrl i znaku +,
- pomniejszyć widok strony oraz liter za pomocą kombinacji klawiszy: Ctrl i znaku –,
- przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów za pomocą kombinacji klawiszy: Ctrl i cyfry 0,
- zmienić kontrast strony przy pomocy przycisku w górnej belce serwisu.
Serwis nie zawiera skrótów klawiaturowych, które mogłyby wchodzić w konflikt z programami asystującymi czy systemem lub programami użytkownika.
Formularze
Serwis posiada dokładne opisy oraz identyfikację pól na wszystkich formularzach. Niektóre pola posiadają graficzne elementy wspomagające ich uzupełnianie. Pola takie można uzupełnić również z wykorzystaniem klawiatury:- W polach definiujących datę bądź godzinę, występujących w różnych miejscach serwisu, wartość można zmienić poprzez zaznaczenie aktualnie wprowadzonego tekstu (dzieje się to automatycznie po aktywowaniu danego pola), a następnie wpisanie nowej wartości przy pomocy klawiatury, z zachowaniem formatu określonego w opisie pola.
Pliki PDF
Pliki PDF dostępne w serwisie mogą nie być w pełni dostosowane do zasad WCAG 2.1. (A oraz AA).Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Zespołu - mailowo pomoc-pdp@plk-sa.pl.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Powyższa korespondencja podlega zapisom „Informacji dla osób korespondujących poprzez e-mail”.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę. Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej. Ewentualną skargę zawierającą:
- imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego skargę,
- adres (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę,
- treść skargi lub wniosku (treść może być wyrażona w sposób dowolny, przy czym istotne jest, aby można było na jej podstawie ustalić przedmiot skargi).
złóż listownie na adres:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Biuro Zarządu
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
lub za pomocą formularza zgłaszania Skarg i Wniosków https://wis.plk-sa.pl/skarga/skarga.
Zgłoszenie poprzez formularz powinno zawierać informację, że skarga dotyczy dostępności cyfrowej.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Pozostałe informacje
Aplikacje mobilne
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępnia następujące aplikacje mobilne:
- Portal Pasażera – Google Play - sprawdź deklarację dostępności tej aplikacji.
- Portal Pasażera – App Store - sprawdź deklarację dostępności tej aplikacji.
- Portal Pasażera – App Gallery - sprawdź deklarację dostępności tej aplikacji.
Aby wyświetlić deklarację dostępności aplikacji mobilnych przejdź na adres „Dostępność aplikacji mobilnych Portal Pasażera”.
Dostępność architektoniczna
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala- W bezpośredniej bliskości budynku nie zostały wyznaczone miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
- Dojazd autobusami komunikacji miejskiej: przystanki Dw. Wileński 01, 02, 04, 05 (przystanki dostępne dla osób niepełnosprawnych), Dw. Wileński 09, 10 (przystanki częściowo dostępne dla osób niepełnosprawnych).
- Dojazd tramwajem: przystanki Dw. Wileński 03, 07, 08 (przystanki dostępne dla osób niepełnosprawnych).
- Dojazd metrem: przystanek Metro Dworzec Wileński.
- W budynku są dwa czynne wejścia dla pracowników, gości i interesantów od ul. Targowej oraz od ul. Wileńskiej. Do obu wejść prowadzą schody. Przy schodach brak jest podjazdów i platform dla wózków.
- Aktualnie wejścia do budynku nie są dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową korzystających z wózków inwalidzkich. Przed dotarciem do recepcji trzeba pokonać schody zewnętrzne (5 stopni) i wewnętrzne (4 stopnie). Masywne, ciężkie drzwi zewnętrzne nie otwierają się automatycznie. Drzwi wewnętrzne otwierają się automatycznie.
- Recepcje znajdują się po prawej stronie od wejść od ul. Targowej oraz od ul. Wileńskiej. Dalsze przejście zabezpieczone jest bramkami, przez które może przejechać osoba na wózku.
- Zgodnie z procedurą bezpieczeństwa fizycznego obiektu Centrali PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. gość lub interesant nie może wejść na teren budynku bez obecności pracownika Spółki (zapraszającego, reprezentującego daną komórkę lub funkcjonariusza SOK jeżeli interesant udaje się do Prezydium Centrali).
- Dla osób poruszających się na wózkach dostępny jest korytarz przy recepcjach oraz dostęp do wind. Z wind osoby na wózkach mają bezpośredni dostęp do kondygnacji biurowych w segmentach oznaczonych jako A, B, D i E. Z uwagi na przesunięcie pomiędzy kondygnacjami segmentu C a kondygnacjami segmentów oznaczonych jako A, B, D i E, dostęp do kondygnacji biurowych segmentu C bezpośrednio z wind jest utrudniony ze względu na schody. Korytarze w segmentach A, B, D, E z uwagi na występujące schody nie są dostępne na przyziemiach i parterach budynku.
- Wymiary wind pozwalają na jej użytkowanie przez osoby z niepełnosprawnością ruchową korzystające z wózków inwalidzkich.
- W budynku nie ma toalet dostosowanych dla osób niepełnosprawnych.
- Do budynku i wszystkich jego dostępnych pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem po uprzednim poinformowaniu o tym fakcie ochrony budynku. Jeden posterunek jest czynny do godziny 18, drugi całodobowo.
- W budynku nie ma pochylni oraz platform.
- W budynku nie ma informacji głosowych.
- W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
- Sale konferencyjne nie są przystosowane do osób z niepełnosprawnościami.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
- W recepcji oraz w innych miejscach budynku nie można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego.
- W recepcjach budynku zamontowane są pętle induktofoniczne.
- W budynku dostępne są dwie przenośne pętle induktofoniczne.